Techniques/Nerikomi

Nederlands/English

INGEKLEURD PORSELEIN / COLORED PORCELAIN / NERIKOMI

Verschillende kleuren porseleinklei worden door elkaar gemengd en door middel van uitrollen en weer bij elkaar brengen verwerkt tot een patroon. Deze patronen worden bij elkaar gebracht en aan elkaar gerold tot een plaat klei. Die wordt vervolgens weer verwerkt tot een vorm.

Different colors of porcelain are mixed and patterns are created by rolling, folding and turning.
These patterns are united and made into slab shaped form.


Inspiratie /Kostuums
Door de achtergrond van mijn familie heb ik een fascinatie voor Aziatische culturen.
De traditionele vormen, motieven en kleuren maar ook Chinese en Japanse kostuums uit vervlogen tijden inspireren mij; door een reis naar China kwam alles nog dichter bij me.

Inspiration/Costumes
My family has strong ties to Asia, that is why the colors, shapes and patterns 
of traditional Chinese operas character types and costumes have  interested me. 
Using the movement and colors of the opera character types I try to come as near
to the essence of the original its symbolic implicative stylized and decorative.
A trip to China some years ago inspired me to produce various works.
 
Inspiratie/Natuurverschijnselen
De geordende chaos van de natuur en factoralen organismen zijn uitgangspunt in mijn werk. Het werk is kleurrijk glasachtig en grillig. 
Ik schep mijn eigen natuurverschijnselen: uiterst fijne maar keiharde staketsels, luchtig als geraamtes van zeedieren.
Met flinterdunne randjes, puntjes, doorschijnende en ondoorschijnende vlakken van ingekleurd porselein fantaseer ik organische strukturen

Inspiration/Nature

Another source  of inspiration is nature with its apparent chaos and ambundance in organisms.
These colorful works are vitreous and capricious, and here I create my own natural shapes: very thin and hard stakes, slender like skeletons of seacreatures. Using paper thin edges, dots, alternating surfaces of opaque and translucent bodystained porcelain I create new fantastic structures.                                                        

Inspiratie/ Oude meesters
Hierbij zijn de schilderkunstige aspekten zoals kleur, vlak en lijnvoering van belang. Vaak zijn deze werken geïnspireerd op schilderijen van oude meesters zoals Johannes Vermeer /van Gogh/ Fouquet/Maria Sybill Merian. Refererend aan een schilderij ontstaat er een nieuw werk. Ik reageer op het schilderij en vertaal het niet letterlijk. Maar voor de aandachtige beschouwer is het zeker herkenbaar.                                                                                                                                                                                                                   

Inspiration/Old masters
For these works I have been inspired by paintings of the old masters like .
Johannes Vermeer/van Gogh/ Fouquet/Maria Sybill Merian Referring to one of his paintings I create new work. I react to the painting but do not literally translate it, for the attentive beholder many elements will certainly be recognisable.

Inlegtechniek/ Technics
Werkwijze: De afbeelding is niet op de scherf  geschilderd maar bestaat uit ingekleurd porselein dat als als een soort mozaïek ( intarsia, nerikomi ) in elkaar sluit. Het ingekleurd porselein wordt op schilderachtige manier bij elkaar gelegd en vormt de compositie en vorm.
Een complexe manier van werken maar met als beweegreden, dat vorm en oppervlak een worden.
Verschillende kleuren porseleinklei worden door elkaar gemengd en door middel van het uitrollen en weer bij elkaar brengen verwerkt tot een patroon. Verschillende patronen worden bij elkaar gebracht en aan elkaar gerold tot een plak klei. Die wordt vervolgens weer verwerkt tot een vorm 

Technics  
They directly derive from work Vincent van Gogh and the character types chinese traditional operas.
It was a real challenge to translate them into porcelain.
Using the painting and costumes as a reference I try to use color and shapes to come as near to the essence of the original. I put and bodystained pieces of porcelain together in composition, after that I build it up
 in a three dimensional shape. It is a rather complex process but it secures 
the integrity of the original composition Would I have painted the composition  I would have been
 led by the shape itself, now the composition of the painting is the leading element. By using
 bodystains the colors are visible on the outside as well as the inside, thus linking interior to
 interior to te  exterior. My work based on intuitive associations and reactions on visual impulses.

 



Reacties zijn gesloten.